Het hele land heeft het erover en voor je het wist veranderde alles. Locaties van Human Concern gingen dicht en daar zat je dan: thuis. Hoe doe je dat thuiszitten als je al zo gevoelig bent voor prikkels? Of als je juist behoefte hebt aan wat prikkels en contact nu je hele sociale leven lijkt te zijn veranderd? Lees hieronder de blog van onze Ervaringsprofessional Kimberley Buijs. Kimberley herstelde zelf van een eetstoornis en werkt nu als ervaringsdeskundige Therapeut bij Human Concern. Als je meer informatie wilt over hoe om te gaan met prikkels die zich binnen je (familie)relaties voordoen tijdens Corona, neem dan deel aan onze webinar

Ik weet nog wel dat ik in mijn eetstoornisperiode mij regelmatig afzonderde. Vooral de momenten dat ik alleen thuis was, had ik dat soms echt even nodig om alle prikkels van de wereld om mij heen te verwerken. Niet te praten over de energie die het kan kosten om tegen je eetstoornis in te gaan. Vooral sociale gelegenheden en contacten vond ik in die periode een uitdaging. Het gevoel iets te moeten en de angst voor afwijzing of dat ik wel leuk genoeg was, terwijl ik mij met periodes ook niet zo goed voelde.

Tja, en toen was daar Corona en zat je ineens thuis met al je gevoelens en gedachtes. Met je eetstoornis en de rest van je gezin en familie of juist helemaal alleen. Hoe houd je jezelf dan staande hoor ik je denken? Hoe neem je ruimte in voor jezelf? Hoe zonder je je af en laat je je niet meeslepen in het gevoel van de ander. In deze blog wil ik je wat tips geven die mogelijk bijdragen in dit proces.

Tip 1: Creëer een eigen plekje in huis

Is er ergens in huis een hoekje of kamertje wat je gezellig kan maken? Een plekje waar jij jezelf kan zijn en je kan terugtrekken als het even te veel is? Kijk of je dit plekje gezellig kan maken met kussentjes, kaarsjes, een geurtje of muziek, zodat jij je er thuis kan voelen.

Tip 2: Aarden en gronden

Als je overprikkeld bent of last hebt van te veel prikkels kan het helpen om contact te maken met de natuur. Doe dit bewust! Kies een plek uit in de tuin of voor het raam waar je de natuur kan horen (eventueel zien). Ga vervolgens met je aandacht naar je ademhaling en voel je voeten op de grond. Hoor de vogels en het ruisen van de wind. Jij bent in verbinding met je omgeving. De natuur gaat door en jij maakt daar ook onderdeel van uit.

Tip 3: Visualiseren

Mocht je niet fysiek in contact kunnen komen met de natuur, ga dan visualiseren. Kies een plek uit in huis waar je fijn kan zitten of liggen en sluit je ogen. Als er veel geluiden om je heen zijn, kijk dan of je jezelf daarvan kan afsluiten met oortjes, oordopjes of rustige muziek etc. Ga met je aandacht naar je ademhaling en voel vervolgens je lichaam op de grond of de stoel zitten. Je wordt gedragen door de grond of je stoel en visualiseer vervolgens een plek waar jij je prettig voelt (bijvoorbeeld een bos of de zee). Blijf rustig ademen. Wat gebeurt er in je lichaam en wat is er prettig aan deze plek? Wat merk je op en wie zie je? Ben je daar alleen of samen met anderen?

Tip 4: Creativiteit

Geef uiting aan alles wat er in je leeft door te gaan tekenen, schilderen, schrijven etc. Dit kan een mooie manier zijn om vanuit je hoofd en de eventuele overprikkeling meer in je lijf te komen. Mogelijk helpt het je ook om je wat af te sluiten van de wereld om je heen. Het is jouw creatie.

Tip 5: Troost en geborgenheid

Heb je juist behoefte aan meer contact of troost in deze dagen? Hoe kan je dit als volwassenen aan jezelf geven? Stel je voor: hoe geef je troost aan een kindje wat verdrietig is? Wat heeft het dan nodig? Dit is niet anders dan bij jezelf. De eetstoornis is vaak erg streng en kritisch terwijl jij je toch al zo eenzaam voelt. Kijk of je positieve en helpende gedachtes kan opschrijven aan jouw innerlijke kindje. Wat zou je tegen hem of haar willen zeggen? Heb je behoefte aan warmte of geborgenheid, sla dan een lekkere zachte deken om je heen of maak een kruik. Zet je lievelingsserie op. Of muziek die je troost en ondersteuning biedt. Blijf vooral ook delen en praten met de mensen die je dierbaar zijn.

Juist in deze moeilijke tijd is er verbinding, want net als jullie zijn er velen die dit gevoel herkennen en ervaren. Inclusief ikzelf. Het helpt mij om te beseffen dat wij niet alleen zijn. Laat je in deze dagen niet leiden door angst, maar door de liefde voor jezelf en elkaar!

Warme groet,

Kimberley