De zomer(vakantie) gaat vaak samen met uitgebreide etentjes met vrienden of familie en veel vrije dagen. Heel gezellig, alleen veroorzaakt de hoeveelheid vrijheid én de verschillende gerechten aan tafel veel stress bij jou door je eetstoornis. Je moet in de zomer vaker afwijken van jouw standaard (eet)patroon, waardoor het wegvallen van deze structuur je paniek kan geven. Zonde van de leuke uitstapjes! Om je hierbij te helpen heeft onze Diëtist Esther van Strijp tien tips opgesteld die je kan toepassen als je inderdaad moet aanschuiven bij een lange avond met eten en hoe je structuur houdt tijdens je vakantie.

Het ‘anders eten’ en het wegvallen van structuur tijdens de vrije dagen kan stress opleveren als je anorexia, boulimia, Binge Eating Disorder of NAO hebt. Angst kan zijn niet te willen eten van extra’s die aangeboden worden, of juist angst om door te slaan in te veel extra’s eten. Bedenk je dat je lichaam heel goed in staat is om (tijdelijke) veranderingen in je eten op te vangen: een dagje meer of anders eten, heeft op de lange termijn geen effect op je gezondheid en/of je gewicht! Als er al iets verandert, is dat altijd heel tijdelijk. Het lichaam is heel goed in staat zich hieraan aan te passen; uiteindelijk is dit een heel natuurlijk proces. Probeer daar vertrouwen in te hebben. Vergelijk het bijvoorbeeld met dieren in de natuur, die eten ook niet iedere dag hetzelfde in dezelfde hoeveelheden maar toch blijven ze gezond en houden zij een stabiel gewicht. De vrije dagen/vakantie zijn daarom misschien juist een goede gelegenheid om (kleine) eetuitdagingen aan te gaan.

1. Wat vind je echt leuk? Neem de ruimte om te ontdekken

Doe fijne dingen op je vrije dagen. Probeer je vrije tijd en ruimte in je hoofd niet te vullen met gedachten vanuit je eetstoornis, maar probeer te ontdekken wat je leuk vindt. Doe wat je altijd al had willen doen: ga foto’s maken, houd je eigen blog bij, maak een fotoboek, knutsel iets leuks, pimp een mooi kastje, pimp t-shirts, lees een fijn boek, schrijf een verhaal, maak een mooie wandeling, bezoek een stad waar je zo benieuwd naar bent, leen een hond van iemand en ga er op uit. Geniet! 

2. Neem je rust

Probeer elke dag een momentje voor jezelf te plannen, zodat je kan ontspannen/ ontladen en de nieuwe ervaringen kan verwerken.

3. Bespreken en plannen

1. Bespreek dagjes uit (of vakanties) met iemand of ga voor jezelf na wat je kan verwachten en hoe je dat aan zou kunnen pakken. Bespreek het als je ergens moeite mee hebt en zoek samen naar een oplossing. Sommige mensen vinden het fijn een plan te maken.
2. Waar ga je heen en hoe lang? Plan hier ook tijd voor jezelf in.
3. Het kan rust geven om maar twee eetmomenten buiten de deur te plannen en de rest op een vertrouwde manier thuis (of in je appartement op vakantie) te kunnen eten.
4. Misschien kun je samen het menu samenstellen: hierin kun je wat eetuitdagingen aangaan, maar ook wat veilige producten inplannen. 

4. Sla geen maaltijden over

Misschien denk je het aantal calorieën te beperken door een eetmoment over te slaan zodat je later wat extra’s kan eten. Dit is echter geen goed idee, omdat gedurende de dag de glucosespiegel in het bloed heel laag wordt, waardoor je in de avond getriggerd wordt grote hoeveelheden te eten om de glucosespiegel op te hogen.

5. Barbecues enzo

Bij barbecues eten we vaak kleine beetjes verdeeld over de hele avond. Ook een sausje, een soepje of een dessert horen bij zo’n maaltijd. Van deze hoeveelheid komen we niet aan. Kijk eens naar wat er aangeboden wordt: Is het meer? Een paar dagen wat extra’s eten, zal je lichaam eerst omzetten in extra energie, je lichaam zal de energie niet meteen opslaan in vet; daarvoor moet je veel dagen/ weken achter elkaar meer eten dan je nodig hebt. Vind je het spannend? Vraag dan of er vis of kip kan worden klaargemaakt en kies voor een veilige salade. 

6. Meedoen met de anderen

Zit je met je vrienden of je familie in een park of aan een BBQ? Waarschijnlijk krijg je van al het eten op tafel op het kleedje stress. Geen zorgen, ook daarvoor hebben wij tips. Neem van elk gerechtje een gewone portie en neem van extraatjes een kleine portie, tot je het gevoel hebt dat het genoeg voor je is. We komen van twee weken anders eten vaak niets of nauwelijks aan, en door het gewone ritme opnieuw op te pakken verlies je het eventueel aangekomen gewicht vaak ‘vanzelf’. Je lichaam heeft het vermogen toch te stabiliseren nadat er wat dagen afgeweken wordt van een standaard patroon. Oftewel: je kan lekker mee doen met de rest maar maak een plan hoe je het gewone ritme na de vakantie weer opnieuw op kan pakken. Vind je het te spannend gewone porties te eten, eet dan van alles een halve portie, dan heb je het toch geprobeerd. 

7. Maak keuzes en verdeel extraatjes

Vind je het niet fijn om veel producten te eten die niet in je standaard eetpatroon voorkomen, kies dan elke dag een bepaald aantal producten waar je het meest zin in hebt en weersta de rest; dat kun je eventueel de volgende dag eten. Als het je rust geeft zou je op vakantie zo veel mogelijk je eigen basis kunnen aanhouden en alleen bij één maaltijd en één tussendoortje daarvan afwijken. 

8. Denk aan haalbaarheid

Houd het haalbaar. Ook in de zomer(vakantie) is de eetstoornis bij je. Neem op de dagen dat je een uitstapje maakt, gerust je eigen tussendoortjes mee. Bespreek op vakantie met je familie of vrienden hoe je invulling gaat geven aan de eetmomenten, dan weet je waar je aan toe bent. 

9. Gewicht en wegen

Ga niet direct na de vakantie op de weegschaal staan. De weegschaal kan een vertekend beeld geven. Het zout in het eten en eventuele alcohol zorgen ervoor dat je tijdelijk vocht vasthoudt, ook kan het zijn dat de darmen wat meer gevuld zijn dan anders. Mocht je toch wat gewicht aangekomen zijn: probeer je gewone ritme op te pakken, je zal zien dat je lichaam vanzelf herstelt! 

10. Opstapje voor een regelmatig eetpatroon

Tijdens uitstapjes van huis (dag weg of vakantie) zitten we minder in de dagelijkse gewoontes van de huiselijke bezigheden/werkdagen. Grijp deze dagen aan om een gezond en regelmatig eetpatroon weer op te pakken.

Fijne zonnige dagen gewenst!  

Liefs Esther

 

Wij organiseren deze zomer verschillende online therapiesessie met als thema ‘hoe overleef ik de zomer met een eetstoornis?’. Kijk hier wanneer de eerstvolgende webinar gepland staat.