FAQ

Heb je vragen over bijvoorbeeld de behandeling, aanmelding of behandelkosten van Human Concern? Hieronder vind je antwoord op onze veel gestelde vragen.

Algemene vragen over Human Concern

Waar is Human Concern gevestigd?
Wij hebben zes landelijke locaties in Amsterdam, Bilthoven, Den Haag, Nijmegen, Tilburg en Zwolle. In Loulé, Portugal, is onze klinische locatie gevestigd waar wij de kort-klinische boost-behandeling Be-LeeF! aanbieden.

Wanneer is Human Concern bereikbaar?
Wij zijn op werkdagen telefonisch en per e-mail bereikbaar tijdens kantoortijden. Bekijk onze contactgegevens per locatie.

Wat is de AGB-code van Human Concern?
Een Algemeen GegevensBeheer-code (kort: AGB-code) is een landelijke code waarmee een zorgaanbieder kan worden herkend. Met deze unieke code staan zorgaanbieders geregistreerd in een landelijke database. De AGB-code wordt landelijk gebruikt binnen het communicatie- en declaratieproces tussen zorgverlener en zorgverzekeraar. Zonder een AGB-code kunnen de (elektronische) declaraties van zorgaanbieders niet verwerkt worden. De AGB-code van Stichting Human Concern is 22220346.

Waar vind ik de klachtenprocedure?
Ben je ontevreden over onze aangeboden diensten? Dan vinden we dat heel vervelend en willen we dat graag weten. De procedure die wij bij klachten hanteren en meer informatie over het indienen van een klacht vind je hier.

Vragen over aanmeldingen bij Human Concern

Hoe kan ik me aanmelden?
Je kan je aanmelden via het aanmeldformulier. Na je aanmelding wordt er zo snel mogelijk contact met je opgenomen. Je kunt hier meer lezen over het verdere verloop van de aanmeldprocedure.

Waarom heb ik een verwijzing van mijn huisarts nodig?
Vanuit de zorgverzekeraar is het een vereiste om een verwijzing van je huisarts te krijgen. Alleen op deze manier kun je aanspraak maken op de vergoeding va de behandelkosten. De huisarts geeft een indicatie of je in aanmerking komt voor een behandeling binnen de gespecialiseerde GGZ.

Hanteert Human Concern een minimale BMI bij aanmelding?
We verwachten van de cliënt dat hij of zij lichamelijk in staat is om naar een van onze locaties te komen.

Wat is de minimale leeftijd voor een behandeling bij Human Concern?
Human Concern behandelt cliënten vanaf de leeftijd van 18 jaar. De transitie in de jeugdzorg heeft grote gevolgen voor een landelijke organisatie als Human Concern gehad. Daardoor hebben wij moeten constateren dat het momenteel voor ons organisatorisch en financieel niet mogelijk is om cliënten van onder de 18 jaar in behandeling te nemen.

Er kan een uitzondering worden gemaakt wanneer een behandeling volledig en op voorhand wordt betaald door ouders/verzorgers en/of de gemeente. In een overeenkomst wordt dan vastgelegd dat de gehele kosten voor de behandeling tot het bereiken van het 18de levensjaar worden voldaan.

Informeer voor behandelmogelijkheden elders bij Buro Puur of Weet.

Is er een wachttijd?
De wachttijden zijn afhankelijk van de locatie waarvoor jij je aanmeldt en de behandeling die wordt geïndiceerd. De actuele wachttijden vind je hier.

Zodra je je hebt aangemeld en je aanmelddossier (zie hiervoor de aanmeldprocedure op de website) compleet is, wordt je dossier gecheckt door de Aanmeldcoördinator. Wanneer alles volledig is en de Aanmeldcoördinator akkoord geeft voor de intake word je gebeld voor het plannen van de intake. Voor de check van de Aanmeldcoördinator staat drie weken. Houd er rekening mee dat de wachttijden voor de intake zoals vermeld anders kunnen zijn op het moment dat jouw aanmelddossier compleet is. Omdat wij zorg op maat bieden, kan het moment van doorstroming (van startgroep naar ambulante behandeling) verschillen per persoon en locatie.

Vragen over een behandeling bij Human Concern

Welke behandelingen biedt Human Concern?
Ieder mens is uniek. Daarom biedt Human Concern verschillende behandeltrajecten aan en krijgt de cliënt de behandeling die het beste past bij de ernst van de eetstoornis, persoonlijke behoeften en onze mogelijkheden. Wij bieden een ambulant traject waarbij een à twee keer per week sessies van een uur op een locatie bij jou in de buurt plaatsvinden. Voorafgaand aan de ambulante gesprekken vindt er een intake plaats waarna je wordt behandeld in de startgroep. Meer over ons ambulante behandeltraject lees je hier. Ook bieden wij de klinische boost-behandeling Be-LeeF! aan. Deze behandeling staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van ons ambulante traject. Meer over onze klinische boost-behandeling Be-LeeF! lees je hier.

Behoort een klinische opname tot de behandelmogelijkheden van Human Concern?
Human Concern biedt alleen individuele ambulante therapie aan. Een onderdeel van het ambulante traject kan onze kort-klinische boost-behandeling Be-LeeF! in Portugal zijn, waar cliënten vier weken (vanaf oktober 2019 zes weken) lang worden opgenomen.

Lees meer: Kort-klinische boost-behandeling Be-LeeF!.

Is het mogelijk om de behandeling te volgen via de e-mail of telefoon?
Nee, Human Concern biedt een specialistische behandeling die niet (uitsluitend) via e-mail of telefoon uitvoerbaar is.

Vragen over de behandelkosten en vergoeding

Vergoedt mijn zorgverzekeraar de behandelkosten?
De kosten van je behandeling door Human Concern, gespecialiseerde GGZ, worden door de zorgverzekeraar vergoed vanuit de basisverzekering. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de zorgverzekeraar en betreffende polis. Lees meer over de vergoede zorg .

Aan het eind van ieder kalenderjaar publiceren de zorgverzekeraars de nieuwe polisvoorwaarden voor het aankomende jaar en informeren wij onze cliënten hier zo goed mogelijk over. Houd onze website goed in de gaten, of neem halverwege december even telefonisch of per e-mail contact met ons op, we helpen je dan graag verder!

Hoe zit het met mijn eigen risico?

De zorg die Human Concern levert, gespecialiseerde GGZ, valt onder de basisverzekering. Dit betekent dat hiervoor altijd je eigen risico (minstens €385,-) wordt aangesproken. Mocht je al eerder in het jaar een deel van, of het geheel van je eigen risico hebben betaald voor andere zorg, dan zal alleen het eventueel resterende bedrag in rekening worden gebracht. Het kan zijn dat je zorgverzekeraar het eigen risico inhoudt op de vergoeding van je behandelkosten. In dat geval zal Human Concern het eigen risico separaat bij je in rekening brengen. Lees hier meer over de vergoede zorg bij Human Concern.

Wat betaal ik zelf en wat als mijn zorgverzekeraar de behandelkosten niet volledig vergoedt?
Als een zorgverzekeraar de behandelkosten niet volledig vergoedt, zijn wij als stichting genoodzaakt om jaarlijks een waarborgsom in rekening te brengen bij jou als cliënt. Dit is een voorschot, want bij het declareren van de behandelkosten wordt het bedrag verrekend met het (door de verzekeraar) vergoede bedrag. Afhankelijk van de intensiteit en duur van de behandeling, en daarmee samenhangend de hoogte van het gedeclareerde bedrag, ontvang je het resterende deel van je waarborgsom retour. Lees meer over de hoogte van de waarborgsom op de pagina vergoede zorg bij Human Concern.

Mag ik de waarborgsom ook in termijnen betalen?
In principe betaal je de waarborgsom jaarlijks en voorafgaand aan de behandeling. Mocht je hier om een specifieke reden niet aan kunnen voldoen, neem dan contact op met onze financiële administratie.

Wat is een DBC?
DBC betekent letterlijk Diagnose Behandel Combinatie. De DBC wordt geopend op het moment dat de intake bij Stichting Human Concern plaatsvindt. Een DBC is het totale traject van de diagnosefase tot en met de (eventuele) behandeling die hieruit volgt. Binnen de DBC vallen alle activiteiten/verrichtingen in minuten, zowel directe als indirecte tijd. Directe tijd is bijvoorbeeld een face-to-face contact of telefoongesprek (deze tijd wordt ‘direct’ aan de cliënt besteed). Indirecte tijd omvat onder andere de verslaglegging in het dossier of een overleg tussen meerdere betrokken zorgverleners. De DBC heeft een maximale looptijd van 365 dagen. Daarna wordt, indien de zorg nog niet is afgerond, een nieuwe (vervolg) DBC geopend worden.

Welke tarieven hanteert Human Concern?
Human Concern is een gespecialiseerde GGZ-instelling en hanteert de tarieven die jaarlijks door de NZa worden vastgesteld. De NZa tarieven zijn terug te vinden op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Mijn verzekeraar vraagt om declaratiecodes, waar kan ik die vinden?
Hieronder vind je de declaratiecodes van een (gespecialiseerde GGZ) behandeling met de diagnose eetstoornis (afhankelijk van de duur van je behandeling):

  • 252 Eetstoornis – vanaf 250 t/m 799 minuten € 1369,98
  • 253 Eetstoornis – vanaf 800 t/m 1799 minuten € 2768,50
  • 254 Eetstoornis – vanaf 1800 t/m 2999 minuten € 4992,50
  • 255 Eetstoornis – vanaf 3000 t/m 5999 minuten € 8853,91
  • 256 Eetstoornis – vanaf 6000 t/m 11999 minuten € 15569,01
  • 257 Eetstoornis – vanaf 12000 t/m 17999 minuten € 29371,82
  • 258 Eetstoornis – vanaf 18000 t/m 1799 minuten € 45272,62

Welke zorgpolis kan ik het beste afsluiten?
Voor het antwoord op deze vraag verwijzen we je naar de pagina over vergoede zorg.

Vanaf welk moment worden de kosten in rekening gebracht?                    
Je DBC (Diagnose Behandel Combinatie) wordt geopend op het moment dat de intake bij Stichting Human Concern plaatsvindt. De polis die je op die datum hebt afgesloten, geldt voor de gehele DBC (365 dagen). Mocht je aan het eind van dit kalenderjaar overstappen naar een andere verzekering, dan gaan de voorwaarden van deze polis pas van start ná de 365 dagen van je lopende DBC.

Wat kost de intakeprocedure bij Human Concern?
Stel dat je na de intake besluit níet door te gaan bij Human Concern, dan bepalen alle intake-afspraken samen de totale tijd/waarde van de DBC. Besluit je ná de intake door te gaan met de behandeling bij Human Concern, dan valt de intake binnen dezelfde DBC als je behandeling.

Wat betaal ik voor de kort-klinische boost-behandeling Be-LeeF!?
Als je wordt geïndiceerd voor de klinische boost-behandeling Be-LeeF! dient je verzekeraar hier vooraf toestemming voor te geven (tenzij wij een contract hebben met jouw verzekeraar). De vaste aanvullende bijdrage voor Be-LeeF! bedraagt €2.850,-. Omdat de behandeling (deels) in Portugal plaatsvindt, vergoedt de zorgverzekeraar niet alle kosten. Voorbeelden hiervan zijn de vliegkosten, alle vervoerskosten ter plaatse en de door Human Concern georganiseerde (weekend) activiteiten welke niet middels de Zorgverzekeringswet mogen worden gedeclareerd. Dit bedrag krijg je dan ook niet retour aan het einde van de behandeling en staat los van de jaarlijkse waarborgsom die je eventueel betaalt om bij Human Concern in behandeling te kunnen.

Wat is de minimale leeftijd voor een behandeling bij Human Concern?
De specialistische GGZ valt voor jongeren onder de 18 jaar onder de Jeugdwet. Deze wordt sinds 2015 gefinancierd door de gemeente. Helaas hebben we vanwege alle onduidelijkheden, risico’s en de verschillende eisen per gemeente moeten constateren dat het op dit moment voor ons organisatorisch en financieel niet mogelijk is om cliënten onder de 18 jaar in behandeling te nemen. Er kan een uitzondering worden gemaakt wanneer een behandeling volledig en op voorhand wordt betaald door ouders/verzorgers en/of de gemeente. In een overeenkomst wordt dan vastgelegd dat de gehele kosten voor de behandeling tot het bereiken van het 18de levensjaar worden voldaan.

Informeer voor behandelmogelijkheden elders bij Buro Puur of Weet (Landelijke vereniging rond eetstoornissen).

Vragen van betrokkenen

Op welke kenmerken kan ik letten als ik vermoed dat mijn zoon/dochter/partner/vriend/vriendin een eetstoornis heeft?
Een eetstoornis ontwikkelt zich meestal geleidelijk. Het is voor mensen uit de omgeving belangrijk om te letten op voor de hand liggende signalen van een eetstoornis, zoals: gewichtsveranderingen, een veranderend eetpatroon, eetgestoorde gedachten, een negatief lichaamsbeeld en/of lichamelijke klachten. Ook is het belangrijk alert te zijn op de kenmerken waar een eetstoornis vaak voor staat zoals: weinig zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld, perfectionisme, (faal)angst, schaamte, depressieve gevoelens en eenzaamheid. Bij een eetstoornis draait het niet alleen om eetgestoord gedrag of gewicht, maar ook (juist) om de onderliggende problematiek. Om inzichtelijk te krijgen of er sprake is van een eetstoornis of een eetprobleem en in welke mate, is het dus belangrijk niet alleen te letten op de kenmerken die ‘aan de buitenkant’ van de persoon op te merken zijn, maar ook bijvoorbeeld te letten op verandering in gedrag of in de gevoelswereld van iemand. Lees hier meer over hoe je een eetstoornis herkent.

Ik vermoed een eetstoornis bij mijn zoon/dochter/partner/vriend/vriendin. Hoe kan ik dit vermoeden het beste bespreekbaar maken?
Je kunt dit het beste doen door niet meteen te (ver)oordelen, af te wijzen of te veel druk uit te oefenen op de persoon. Probeer écht in gesprek gaan en proberen te luisteren naar de belevingswereld van je naaste. En proberen hem of haar te begrijpen door vragen te stellen zoals: ‘hoe zie jij dat?’ en ‘hoe is dat voor jou’? Lees hier meer over tips voor betrokkenen.

Wat kan ik beter wel en niet zeggen tegen iemand met een eetstoornis?
Er is natuurlijk niet één ‘standaardmanier’ om te praten met iemand die een eetstoornis heeft. Wat je doet en hoe je dat doet wordt natuurlijk bepaald door je eigen persoonlijkheid; wat wel en niet bij je past. En van de persoon met een eetstoornis; wat deze persoon wel en niet prettig vindt. Hieronder volgen een aantal tips:

  • Probeer gewoon jezelf te zijn
    Doe wat voor jou goed voelt, wat jou goed lijkt, dus wat bij jou past.
  • Probeer open en eerlijk te zijn
    Geef bijvoorbeeld aan dat je niet goed weet hoe je iets bespreekbaar moet maken, maar dat je er wel mee zit. Stel vragen wanneer je iets niet begrijpt.
  • Vraag hoe je de ander zou kunnen helpen
    Helpen kan bestaan uit veel verschillende dingen, afhankelijk van de behoefte van de persoon zoals bijvoorbeeld: praten, belangstelling tonen, jou mogen bellen als het lastig is, even klagen/spuien als het gevecht zwaar is, weten dat hij of zij bij jou terecht kan als er iets is. Je kunt ook navragen wat de persoon wil dat je liever níet doet, dan kun je daar rekening mee houden. Want ook dat kunnen verschillende dingen zijn.
  • Laat merken dat de ander bij je terecht kan
    Het kan best dat de persoon in het verweer gaat, of zich lijkt af te sluiten voor wat je zegt. Dat is een veel voorkomende reactie uit angst. Maar ook al lijk je niet door te kunnen dringen, toch hoort iemand vaak best wat je zegt en denkt er later nog wel over na. Misschien vindt iemand het juist wel fijn om er eens over te kunnen praten, maar vind het tegelijkertijd misschien ook wel heel eng. Omdat iemand zich bijvoorbeeld schaamt of bang is voor je reactie. Probeer te laten merken dat je er wilt zijn, zonder je op te dringen of je te gaan bemoeien met het (eet)gedrag. Zeg dat praten kan en mag, maar dat het niet (meteen) hoeft, maar ook later kan. Zo geef je de ander ook ruimte. Zet de deur in ieder geval alvast open.

Lees meer tips voor betrokkenen die Human Concern biedt.

Hoe kan ik iemand met een eetstoornis helpen?
De omgeving van iemand met een eetstoornis kan een belangrijke bijdrage leveren aan het herstelproces. Hoe mensen uit de omgeving kunnen helpen, weet de persoon met een eetstoornis vaak zélf het beste. Of de persoon kan in ieder geval aangeven waaraan hij of zij géén behoefte heeft. Bijvoorbeeld bemoeienis, controle of druk. Hieronder volgen een aantal tips:

  • Denk mee
    Bied jezelf uitnodigend aan, laat merken dat hij of zij bij je terecht kan en denk samen met de persoon na over hoe jij ondersteuning zou kunnen bieden.
  • Ondersteun waar nodig en gewenst
    Vaak kan de omgeving veel betekenen in het tegengaan van het ‘negatieve innerlijke stemmetje’ waar veel mensen met een eetstoornis last van hebben. Bijvoorbeeld door de persoon te corrigeren wanneer hij/zij zichzelf afkraakt. Ook kan de omgeving bijvoorbeeld van waarde zijn door een luisterend oor te bieden, of door desgewenst afleiding te bieden bij eetdrang of onrustgevoelens van de persoon.
  • Let op je houding
    Laat merken dat je de persoon accepteert en respecteert, om wie hij of zij ís. Probeer de suggesties die je doet positief en opbouwend te formuleren. Vermijdt zo veel mogelijk veroordelende en afwijzende opmerkingen, over de persoon zelf maar ook over anderen. De persoon met een eetstoornis is hier waarschijnlijk, door zijn of haar negatieve zelfbeeld, erg gevoelig voor en betrekt het op zichzelf. Wees open en eerlijk, wat jullie onderlinge band en vertrouwensrelatie zo mogelijk kan versterken.
  • Doe zo nodig aanvullende informatie op
    Doe informatie op over eetstoornissen. Bijvoorbeeld via onze website. Op deze manier ben je bijvoorbeeld in staat om de persoon te wijzen op de gevaren en risico’s van bepaald gedrag.

Hoe blijf ik als naaste van iemand met een eetstoornis zijnde overeind?

Wanneer iemand aan een eetstoornis lijdt, is het voor mensen uit zijn of haar omgeving vaak erg moeilijk om hiermee om te gaan. Of het nu gaat om een kind gaat, een partner, iemand in de familie of vriendenkring, een eetstoornis geeft vaak spanningen, bezorgdheid en onzekerheid. Hieronder volgen een aantal tips:

  • Realiseer je dat je alleen de rol van ouder/partner/broer/zus/vriend/vriendin kunt vervullen en níet die van professioneel hulpverlener.
  • Realiseer je dat je het niet vóór de ander kunt doen, maar je kunt de persoon wel aanbieden het voor een deel sámen te doen. Door náást de persoon te staan, mee te denken en mee te praten en vooral te luisteren.
  • Stel duidelijke grenzen voor jezelf en voorkom, dat de eetstoornis een gezinsleven, relatie of vriendschap gaat beheersen.
  • Je kunt niet voor een ander zorgen als je niet voor jezelf zorgt.
  • Door goed voor jezelf te zorgen zoals: tijd en ruimte voor jezelf nemen, grenzen stellen, opkomen voor jezelf, jezelf eens verwennen, de lat eens wat lager te leggen voor jezelf en tóch tevreden te zijn. Behalve dat dit goed is voor jezelf, kan je daardoor tevens als voorbeeldfunctie fungeren hierin voor degene die je kent met een eetstoornis.
  • Vaak is het prettig om ook zelf te praten met anderen, om je verhaal kwijt te kunnen en steun te ontvangen. Niet alleen om het zelf vol te kunnen houden maar ook om je gevoelens niet af te reageren op de persoon met de eetstoornis of op andere mensen. Bij Human Concern bieden wij betrokkenenbegeleiding waarbij je in gesprek kan met andere naasten van mensen met eetstoornissen en therapeuten van Human Concern. Lees hier meer over de betrokkenenbegeleiding.

Lees hier meer over tips voor betrokkenen.

Bij Human Concern worden naasten betrokken bij de behandeling
Tijdens de individuele therapie bij Stichting Human Concern worden de ouders, de partner van de cliënt of andere belangrijke derden, in overleg met de cliënt, uitgenodigd voor een – naar voorkeur – gezamenlijk of individueel gesprek, om begeleiding te krijgen bij de dingen waar men tegenaan loopt. Behalve dat je hierdoor zelf ondersteund wordt, ben je als ouders of partner ook meer positief betrokken bij de behandeling.

Lees meer over systeemtherapie bij Human Concern.