Nieuws

Jeugd-GGZ zet ook in op Virtual Reality

By 3 oktober 2016 No Comments

Zeven instellingen voor jeugd-ggz gaan op grote schaal Virtual Reality inzetten. Dat maakt andere behandelmethoden mogelijk. Cliënten kunnen met behulp van de technologie in een gecontroleerde omgeving een psychische stoornis te overwinnen (bron: Skipr.nl).

Cliënten, met bijvoorbeeld straatvrees, angst voor de dokter, angst in de bus of paniek in de supermarkt, kunnen thuis in hun eigen tempo aan de slag met de VR-applicatie. Ze worden stapsgewijs geconfronteerd met waar ze bang voor zijn en geleidelijk blootgesteld aan de lichamelijke gebeurtenissen van een aanval. Hierdoor wennen ze aan het angstgevoel, waardoor het uitdooft. Via een platform hebben ze contact met hun behandelaars. Die hebben zo ook inzicht op de voortgang.

Begrip voor eetstoornis creëren
Stichting Human Concern introduceerde vorig jaar al als eerste eetstoorniskliniek Virtual Reality om meer begrip voor mensen met een eetstoornis te creëren bij doorverwijzers, therapeuten en naastbetrokkenen. Human Concern heeft een drietal Virtual Reality films ontwikkeld, die de complexiteit van een eetstoornis invoelbaar en inzichtelijk maken. Hierdoor krijgen zowel de behandelaars als de naaste omgeving meer begrip voor de persoon met de eetstoornis. Zo zijn zij beter in staat hun cliënten of naastbetrokkene de onmisbare steun op weg naar herstel te geven.

Hoeveel impact de Virtual Reality filmpjes hebben op een naastbetrokkene is te zien in een item waarbij een cliënt van Human Concern met haar vader de Virtual Reality film bekeek:


Compassie
Uit onderzoek blijkt dat compassie en begrip essentieel zijn voor een succesvolle behandeling, maar meestal door cliënten gemist worden. Door de kracht van Virtual Reality met z’n 360 graden-beelden en geluid kunnen betrokkenen, zoals familie en vrienden, maar ook doorverwijzers, zoals artsen en therapeuten, zelf ervaren hoe de wereld van iemand met een eetstoornis eruitziet. Hierdoor krijgen zij meer begrip en gevoelens van compassie voor de cliënt, waardoor zij wel deze belangrijke ondersteuning kunnen bieden.

Carmen Netten, oprichtster en inhoudelijk directeur van Human Concern: “Mensen met een eetstoornis worden vaak niet begrepen en voelen zich geïsoleerd. Geregeld krijgen zij te horen: “Ga toch gewoon weer eten”, terwijl dat nu juist het symptoom is. Het is belangrijk en heel mooi dat we deze nieuwe technologie kunnen toepassen voor dit soort doeleinden. Waardoor mensen met een handicap of stoornis, zoals in ons geval een eetstoornis wél de empathie gaan ontvangen die zij zo hard nodig hebben op weg naar herstel.”

Lees meer: Virtual Reality voor meer begrip bij eetstoornissen

Meer informatie over eetstoornissen.

Leave a Reply