In navolging van een vorig jaar aangenomen wet in Frankrijk die modellen met een BMI lager dan 18 verbiedt te werken, kondigde de burgemeester van Londen 13 juni een verbod aan op het tonen van reclame ter promotie van een ‘ongezond lichaamsbeeld’ in de metro en bussen. Volgens burgemeester Khan kunnen deze advertenties vrouwen onzeker maken en ze het gevoel geven dat ze deze vaak onrealistische lichaamseisen moeten nastreven, meldt de The Evening Standard. Het gaat vooral om advertenties ter promotie van dieetproducten of een slank lichaam.
Ontwikkeling eetstoornis
Carmen Netten, oprichtster en directeur van Stichting Human Concern – Centrum voor eetstoornissen denkt niet dat dergelijke advertenties direct invloed hebben op de ontwikkeling van een eetstoornis. Het kan echter wel een trigger zijn: “Het is een fabel dat er een causaal verband zou zijn tussen het mode of ideaalbeeld en het ontwikkelen van een eetstoornis.”
Khan, zelf vader van twee tienermeisjes, maakt zich grote zorgen: “Niemand zou zich gedwongen moeten voelen te voldoen aan onrealistische verwachtingen over hun lichaam.” Hij zegt een duidelijke boodschap te willen geven aan de reclamesector. Afgelopen tijd riepen dergelijke advertenties al de woede op van Engelse vrouwenorganisaties, die met een petitie meer dan 70.000 handtekeningen verzamelden.
Zo’n verbod op het tonen van advertenties met een ideaal lichaamsbeeld, is een nieuwe stap naar een samenleving waarin een ieder tevreden mag zijn met wie hij of zij is. Stichting Human Concern roept naar aanleiding van deze maatregelen ook de Nederlandse reclame- en fashionindustrie op meer hun verantwoordelijkheid te nemen.