Gebaseerd op de algemene leveringsvoorwaarden LPGGz-Consumentenbond-GGZ Nederland 2017 . Daarnaast geldt de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
Preambule
Aan de rechtsverhouding tussen een Cliënt en Human Concern ligt een overeenkomst ten grondslag gericht op de verlening van zorg. Deze overeenkomst is de bijzondere overeenkomst geregeld in Boek 7, Titel 7, afdeling 5 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
Deze Algemene Voorwaarden vormen de basis voor het tot stand komen van een dergelijke overeenkomst en geven aan wat de Cliënt en Human Concern bij de uitvoering daarvan mogen verwachten. Het spreekt vanzelf dat het unieke en persoonlijke contact van de Cliënt met de Zorgverleners daarnaast een belangrijke factor is.
ARTIKEL 1 – DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
- Human Concern B.V. (hierna te noemen: Human Concern): de rechtspersoon die zorg verleent binnen het domein van de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg.
- Cliënt: een natuurlijke persoon (m/v/n) die zich tot Human Concern wendt of heeft gewend teneinde zorg te ontvangen dan wel deze reeds ontvangt. In deze voorwaarden hanteren wij verwijzingen naar Cliënt met ‘zijn’ of ‘hem’.
- Overeenkomst: de Behandelovereenkomst tussen Human Concern en de Cliënt. Deze Behandelovereenkomst is een geneeskundige Behandelingsovereenkomst in de zin van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
- Zorgverlener: de voor Human Concern werkzame beroepsbeoefenaar waaronder artsen, psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, counselors, diëtisten, verpleegkundigen, die met de Cliënt in het kader van de zorg persoonlijk contact heeft.
- Medewerkers: onder meer artsen, psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, therapeuten, persoonlijke assistenten, verpleegkundigen, administratief personeel en bestuurders werkzaam voor Human Concern.
- Zorg of zorgverlening: de door Human Concern te verlenen geneeskundige zorg (behandeling), te weten gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg, in de zin van de Zorgverzekeringswet.
- Behandelplan: een door Human Concern in samenspraak met de Cliënt opgesteld plan, waarin aan de orde komen de algemene gegevens en het beeld van de Cliënt, wensen, doelen, actieplan , evaluatie en rapportage. Het Behandelplan bevat een digitaal formulier waarin Human Concern de gegevens van de Cliënt invult en waarin de aanpak van het eetstoornisprobleem uiteen wordt gezet. Tevens wordt in het Behandelplan een op maat samengesteld Behandeltraject geadviseerd en staan de doelstellingen daarin opgenomen.
- Behandeltraject: ofwel de ambulante en/of klinische behandeling (inhoudende onder meer gesprekken en consulten) ofwel één van de Behandeltrajecten van Human Concern zoals nader omschreven in het Behandelplan.
- Eigen bijdrage: dat deel van de behandelkosten dat door de zorgverzekeraar niet vergoed wordt, en voor rekening komt van de Cliënt.
- Praktijk: de behandelruimte van Human Concern, inclusief de wachtkamer, balie of andere ruimtes waar de Cliënt als onderdeel van de zorg gebruik van maakt.
- Naastbetrokkene(n): familie, partners, vrienden of andere naasten van de Cliënt.
- Vertegenwoordiger: degene die de Cliënt vertegenwoordigt krachtens de wet dan wel krachtens een rechterlijke beschikking dan wel krachtens een schriftelijke volmacht van de Cliënt. De Vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de Cliënt uit hoofde van deze Algemene Voorwaarden voor zover de Cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de Vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet, een beschikking van de rechter of op grond van een persoonlijke schriftelijke machtiging van de Cliënt.
- Dossier: het Dossier waarin Human Concern gegevens opneemt over de gezondheid van de Cliënt, de verrichtingen, verklaringen van de Cliënt en Human Concern de gegevens bewaart die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening. Onder Dossier wordt ook het (elektronisch) patiëntendossier of het zorgdossier verstaan.
- Incident: een niet beoogde of onvoorziene gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade voor de Cliënt, medecliënt(en) of medewerker(s) van de instelling heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden.
- Calamiteit: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een Cliënt heeft geleid.
ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op en maken deel uit van de tussen de Cliënt en Human Concern gesloten overeenkomst met betrekking tot het verlenen van zorg, alsmede alle daarmee verband houdende (nadere) afspraken tussen de Cliënt en Human Concern.
- De Algemene Voorwaarden zijn zowel van toepassing op ambulante zorg als op zorg met verblijf en worden zoveel als mogelijk toegepast ongeacht de wijze waarop de zorg wordt gefinancierd. Partijen kunnen niet afwijken van deze Algemene Voorwaarden, tenzij dat in een individueel geval expliciet is overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de Cliënt. Dergelijke afwijkingen dienen schriftelijk te zijn vastgelegd.
- In geval van strijdigheid tussen de Algemene Voorwaarden en de met de Cliënt gesloten overeenkomst, prevaleert de overeenkomst.
ARTIKEL 3 – NAASTBETROKKENEN
- In het kader van goede zorg aan de Cliënt wordt, indien van toepassing, bij afspraken met de Cliënt ingegaan op de wijze waarop aan de betrokkenheid, informatievoorziening aan en ondersteuning van familie en/of andere naastbetrokkenen invulling wordt gegeven.
- De familie/sociale omgeving kan intensief bij het proces worden betrokken zonder de vertrouwelijkheid ten aanzien van de Cliënt te schaden.
- De Zorgverlener legt de afspraken ingevolge de vorige leden van dit artikel vast in het Dossier.
- Indien gewenst kan de Cliënt zich laten bijstaan door iemand naar keuze, om te helpen een weloverwogen keuze te maken ten aanzien van de zorgverlening.
ARTIKEL 4 – VERTEGENWOORDIGING
- Een Vertegenwoordiger van de Cliënt treedt op indien de Cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de Vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet, een beschikking van de rechter of op grond van een persoonlijke schriftelijke machtiging van de Cliënt.
- Op grond van de wet of deze Algemene Voorwaarden treedt hij (mede) op:
- bij het tekenen van de overeenkomst tussen Human Concern en de Cliënt, indien de Cliënt niet bekwaam of bevoegd is om deze overeenkomst te tekenen, dan wel niet in staat is tot een redelijke belangenafweging hiertoe;
- indien de Cliënt niet in staat is tot een redelijke belangenafweging ter zake van een beslissing waarvoor diens toestemming is vereist.
- De Vertegenwoordiger is verplicht zorg te dragen voor een goede uitoefening van zijn taken, bij gebreke waarvan Human Concern:
- de Cliënt kan verzoeken een andere Vertegenwoordiger aan te wijzen;
- de familie van de Cliënt kan verzoeken een andere Vertegenwoordiger aan te wijzen; en/of
- bij de rechter een verzoek kan indienen tot ontslag van de Vertegenwoordiger, en – indien noodzakelijk – een verzoek kan indienen tot het benoemen van een andere Vertegenwoordiger.
ARTIKEL 5 – DUIDELIJKE INFORMATIE
De Cliënt heeft recht op de informatie die noodzakelijk is om weloverwogen keuzes over de zorgverlening te kunnen maken. Alle informatie die aan de Cliënt wordt verstrekt moet naar inhoud, vorm en moment op een voor de Cliënt geschikt niveau zijn. De Zorgverlener gaat bij de Cliënt na of deze de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn.
ARTIKEL 6 – ZORGSPECIFIEKE INFORMATIE
- Voorafgaand aan het tot stand komen van het Behandelplan bepalen de Zorgverlener en Cliënt in onderling overleg welke zorg het beste bij de Cliënt past en wisselen zij voor de zorg relevante informatie uit, waarbij voor de Cliënt geldt:
- Dat Cliënt zich op verzoek van Human Concern verplicht, voorafgaand of tijdens de therapie, tot het verrichten van een medisch consult en zo nodig inclusief lichamelijk- en bloedonderzoek;
- Dat Cliënt zich op verzoek verplicht, voorafgaand of tijdens de behandeling, één of enkele consulten bij één van de Zorgverleners zoals psychiater en/of Regiebehandelaar van Human Concern te laten verrichten.
- Daarnaast wordt Cliënt in ieder geval op begrijpelijke wijze op de hoogte gesteld van:
- de diagnose en wat het betekent om die diagnose te hebben;
- de zorgopties en het doel, de aard, de kans op succes en de mogelijke risico’s en de neveneffecten (zoals pijn, hinder of sociale gevolgen) mede aan de hand van eventueel eerdere ervaringen van de Cliënt;
- de naam van de verantwoordelijke Zorgverlener en die van de andere betrokken Zorgverlener(s);
- de ervaring van de betrokken Zorgverleners;
- overige aspecten, zoals de wachttijd.
- Indien de Cliënt uitdrukkelijk heeft aangegeven informatie niet te willen ontvangen, kan het verstrekken van informatie achterwege blijven.
- Naast het bepaalde in het vorige lid kan informatie over de zorg alleen (tijdelijk) achterwege blijven in het uitzonderlijke geval dat het verstrekken daarvan kennelijk ernstige nadeel voor de Cliënt oplevert.
ARTIKEL 7 – ALGEMENE INFORMATIE
De Zorgverlener geeft de Cliënt, afgestemd op de behoefte en mogelijkheden, in ieder geval algemene informatie over:
- Human Concern en de gang van zaken van het zorgproces, zoals de intake, het opstellen van een Behandelplan, de zorgverlening, het maken van afspraken die betrekking hebben op de specifieke situatie van de Cliënt en het beëindigen van de overeenkomst;
- een heldere omschrijving van relevante behandelingsmogelijkheden;
- kosten, mogelijkheden voor vergoeding, eigen risico en betaling van kosten voor aanvullende diensten en de mogelijk niet vergoede zorg;
- de relevante Cliënten- en familie organisaties;
- de Cliëntenraad van Human Concern;
- de klachten- en geschillenregeling;
- de Cliëntvertrouwenspersoon en/of klachtenfunctionaris;
- de gevolgen van tijdens de zorg optredende wilsonbekwaamheid;
- de Huisregels;
- omgang met naastbetrokkenen;
- de website www.humanconcern.nl voor belangrijke actuele informatie
- bereikbaarheid in geval van nood;
- het privacy beleid;
- de Privacyverklaring over het gebruik van persoonsgegevens voor onderzoek en over maatregelen rondom privacy;
- het beleid ten aanzien van ethische en levensbeschouwelijke vraagstukken waaronder wilsverklaringen, zelfbindingsverklaring, non-reanimatie en euthanasie;
- het Kwaliteitsstatuut met daarin concrete afspraken betreffende de interne taakverdeling in het kader van de zorg.
- De in het vorige lid bedoelde informatie is zoveel als mogelijk beschikbaar op de website van Human Concern www.humanconcern.nl.
ARTIKEL 8 – TOT STAND KOMEN VAN DE OVEREENKOMST
- De overeenkomst tussen de Cliënt en Human Concern komt uitsluitend tot stand indien:
- de Cliënt, dan wel zijn Vertegenwoordiger, op grond van de reeds verstrekte informatie kenbaar heeft gemaakt de overeenkomst te willen aangaan;
- Human Concern redelijkerwijs van oordeel is dat de hulpvraag van de Cliënt op grond van de bij Human Concern aanwezige mogelijkheden kan worden beantwoord; en
- een voor de financiering noodzakelijke verwijzing is afgegeven.
- Indien aan de in het vorige lid 1 en lid 2 genoemde voorwaarden is voldaan, stelt Human Concern een schriftelijke overeenkomst op. Deze overeenkomst wordt ondertekend door Human Concern, de Cliënt en – indien van toepassing – de Vertegenwoordiger.
- De Cliënt verkrijgt het recht op de in de overeenkomst genoemde zorg uitsluitend na het schriftelijk aangaan en ondertekenen van de overeenkomst.
- Indien de feitelijke zorgverlening eerder is aangevangen dan de datum waarop de overeenkomst door Human Concern, de Cliënten en – indien van toepassing – de Vertegenwoordiger is ondertekend, dan geldt de datum waarop de feitelijke zorg is begonnen met terugwerkende kracht als ingangsdatum van de overeenkomst. Deze datum wordt in de overeenkomst vastgelegd.
- In het Behandelplan werken de Zorgverlener en de Cliënt de overeengekomen zorg nader uit.
ARTIKEL 9 – HET OPSTELLEN VAN HET BEHANDELPLAN
- De zorg wordt uitsluitend aan de Cliënt verleend op basis van een (voorlopig) Behandelplan. Het Behandelplan is gebaseerd op een eerste behandelperiode van drie maanden. Deze wordt elke drie maanden geëvalueerd met de betrokken Regiebehandelaar en opnieuw uitgezet voor de vervolgbehandeling.
- Human Concern organiseert vóór of zo spoedig mogelijk na aanvang van de zorgverlening een bespreking tussen de Zorgverlener, de Cliënt en – indien van toepassing – de Vertegenwoordiger van de Cliënt, teneinde afspraken te maken over de zorgverlening en deze vast te leggen in een Behandelplan. Dit Behandelplan bevat in ieder geval:
- de doelen met betrekking tot de zorg voor een bepaalde periode gesteld, gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de Cliënt;
- de wijze waarop de Zorgverlener en de Cliënt de gestelde doelen trachten te bereiken;
- wie voor de verschillende onderdelen van de zorg verantwoordelijk is en op welke wijze afstemming plaatsvindt tussen meerdere Zorgverleners, en wie de Cliënt op die afstemming kan aanspreken;
- de wijze waarop de Cliënt zijn leven wenst in te richten ten aanzien van de behandeling en de ondersteuning die de Cliënt daarbij van Human Concern zal ontvangen;
- de frequentie en onder welke omstandigheden de Zorgverlener de zorgverlening in samenspraak met de Cliënt gaat evalueren en actualiseren, waarbij als norm geldt periodieke evaluatie per drie maanden. Bovenstaande tenzij omstandigheden een andere evaluatietermijn rechtvaardigen of noodzakelijk maken; en
- de eventuele nazorg.
- De Zorgverlener stelt het Behandelplan op in overeenstemming met zijn professionele standaard. Hij houdt hierbij zoveel mogelijk rekening met de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de Cliënt.
- Het Behandelplan wordt bij aanvang van de ambulante behandeling (na afronden diagnostiek) door de Zorgverlener vastgesteld.
- Door instemming met het Behandelplan geeft de Cliënt en/of zijn Vertegenwoordiger toestemming voor de uitvoering van alle handelingen die deel uitmaken van het Behandelplan, waaronder de geneeskundige handelingen en handelingen van niet-ingrijpende aard op medische en sociale indicatie, tenzij de Cliënt bij de uitvoering te kennen geeft deze handelingen (alsnog) niet te willen.
- Voor ingrijpend medisch handelen of ander ingrijpend handelen dat geen onderdeel uitmaakt van het Behandelplan is – behoudens wanneer spoedeisend handelen vereist is – uitdrukkelijke toestemming van de Cliënt en/of zijn Vertegenwoordiger nodig. Onder spoedeisend wordt verstaan: de kennelijke noodzaak tot het onverwijld uitvoeren van een handeling om ernstig nadeel voor de Cliënt te voorkomen. In dat geval wordt de Cliënt en/of Vertegenwoordiger zo spoedig mogelijk ingelicht over de handeling. In het Dossier van de Cliënt wordt gemotiveerd vastgelegd waarom sprake was van spoedeisend handelen.
- Indien tijdens de behandeling van de Cliënt blijkt dat een wijziging van het Behandelplan en/of Behandeltraject nodig of wenselijk is, kan in overleg met de Cliënt en/of zijn Vertegenwoordiger het Behandelplan en/of Behandeltraject worden gewijzigd zoals omschreven in artikel 10.
ARTIKEL 10 – INDICATIE ZORGPADEN
- Het eerste indicatiemoment voor de behandeling vindt plaats o.b.v. de intake waarbij er sprake is van de volgende twee opties:
- Start behandeling bij Human Concern na positief behandeladvies.
- Geen behandeling bij Human Concern na negatief behandeladvies met verwijzing naar huisarts en/of alternatieve Zorgverlener.
- De hierna volgende indicatiemomenten vinden structureel iedere drie maanden plaats gedurende het Behandeltraject. Er wordt een passend Behandeltraject geïndiceerd voor de volgende mogelijkheden:
- Voortzetting Behandeltraject met een duur van 3 maanden.
- Beëindiging Behandeltraject met advies en verwijzing.
- Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het voortzetten van één van bovenstaande opties. Het besluit om het Behandeltraject voort te zetten, aan te passen of te beëindigen is te allen tijde gelegen bij het behandelteam zelf dat naast jouw mening de behandeluitkomsten en hun klinische indruk laat meetellen daarin.
- Cliënt heeft te allen tijde recht om de behandeling vroegtijdig te beëindigen in samenspraak met de Regiebehandelaar.
ARTIKEL 11 – DOSSIER
- Human Concern richt een Dossier in met betrekking tot de zorgverlening aan de Cliënt. Human Concern houdt in dit Dossier aantekening van de relevante gegevens over de gezondheid van de Cliënt en de gegevens die direct verband houden met de zorgverlening aan de Cliënt. Ook stukken die zodanige gegevens bevatten neemt Human Concern in het Dossier op voor zover dit voor een goede hulpverlening noodzakelijk is. Het Dossier bevat naast de in de wet en regelgeving geregelde onderwerpen het volgende:
- de wensen van de Cliënt wat betreft welke naastbetrokkene(n) wel of juist niet bij de zorgverlening worden betrokken of hierover worden geïnformeerd en de wijze waarop dat gebeurt;
- de wensen en voorkeuren van de Cliënt;
- de voortgang (incl. rapportages, uitslagen, ROM uitslagen etc.) van de zorg.
- Incidenten en calamiteiten voor zover deze gevolgen hebben voor de zorg of de gezondheidstoestand van de Cliënt.
- Human Concern bewaart het Dossier van de Cliënt na afloop van de zorgverlening niet langer dan de wettelijke bewaartermijn van 20 jaar, tenzij het goed hulpverlenerschap meebrengt dat langer bewaren noodzakelijk is.
- Human Concern verstrekt de Cliënt op diens verzoek inzage in en afschrift van de bescheiden die deel uit maken van het Dossier. Deze verstrekking blijft achterwege voor zover dit noodzakelijk is in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander. De Cliënt heeft online toegang tot het Dossier middels het door Human Concern gehanteerde Cliëntportaal. Meer informatie over hoe een Cliënt een kopie van zijn Dossier kan opvragen is te vinden op de website www.humanconcern.nl onder het kopje privacy.
- Human Concern vernietigt het Dossier van de Cliënt na een daartoe strekkend verzoek van de Cliënt, tenzij redelijkerwijs aannemelijk is dat bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de Cliënt, onder wie begrepen Human Concern, of indien de wet zich tegen vernietiging verzet. Informatie over hoe dit verzoek tot vernietiging in te dienen is te vinden op de website www.humanconcern.nl onder het kopje privacy.
ARTIKEL 12 – SECOND OPINION
Human Concern zal alle redelijke medewerking verlenen aan een door de Cliënt gewenste second opinion en bespreekt op verzoek van de Cliënt de resultaten van de second opinion ook als de Cliënt deze heeft gevraagd zonder medewerking van Human Concern.