Hoe kan ik me aanmelden?
Ons uitgangspunt is dat cliënten zo snel mogelijk bij ons terechtkunnen voor een behandeling van een eetstoornis. Immers: je zet niet zomaar de moeilijke stap naar hulp.
Aanmelden voor een behandeling van een eetstoornis bij Human Concern
Als je je wilt aanmelden voor een behandeling van je eetstoornis bij Human Concern moet je minimaal de leeftijd van 18 jaar hebben en daarnaast moet je Nederlands kunnen spreken, lezen en schrijven.
There is no English-language treatment available at Human Concern. (You must be able to speak, read, and write in Dutch to be eligible for treatment at Human Concern. You should also be capable of reasoning and reflecting on the assignments given during the treatment.)
Wij doen ons best om zo veel mogelijk mensen met een eetstoornis te behandelen. Er kunnen echter redenen zijn waarom we je niet in behandeling kunnen nemen. We kijken daarbij naar jouw unieke situatie. Op de pagina contra-indicaties kun je hier meer informatie over vinden. Hieronder wordt toegelicht hoe en op welk moment wij jou hierover informeren.
Stap 1
Je huisarts meldt je aan via Zorgdomein. Een verwijzing nemen wij alleen in behandeling als deze de volgende onderdelen bevat:
- Een verwijsbrief, dit kan ook worden gedaan door een huisarts, psychiater, klinisch psycholoog of medisch specialist. Als de verwijzer een GZ psycholoog en verpleegkundig specialist is, dan moet op de verwijsbrief altijd de huisarts in de CC staan;
- De uitslagen van een recent labonderzoek (minder dan 4 weken oud);
- De behandelhistorie van de afgelopen vijf jaar (denk aan intakebrief en/of afsluitende brieven van reeds afgeronde behandelingen).
Op de verwijsbrief moeten de volgende punten vermeld worden:
Wanneer de verwijsbrief niet via Zorgdomein maar via de post of mail verzonden wordt, moet er op de verwijsbrief een handtekening en/of stempel van de verwijzer op de verwijsbrief staan.
Op de verwijsbrief moeten de volgende punten vermeld worden:
- Naam, adres, geboortedatum, BSN nummer, e-mail adres en 06-nummer;
- AGB code van huisarts/verwijzer;
- Vermelding van de vermoede stoornis (DSM);
- Datum van de verwijsbrief mag niet ouder zijn dan 1 maand (vanaf datum aanmelding);
- Er moet verwezen worden naar Specialistische GGZ (SGGZ);
- Wanneer de verwijsbrief niet via Zorgdomein maar via de post of mail verzonden wordt, moet er op de verwijsbrief een handtekening en/of stempel van de verwijzer op de verwijsbrief staan.
Let op: uit de intakegesprekken kan blijken dat ons advies voor behandeling kan afwijken van de door de specialist gegeven indicatie op de verwijsbrief.
Stap 2
Je ontvangt van ons een e-mail, hierin lichten we toe hoe de aanmeldprocedure verder loopt. We vragen je om jouw aanmelding compleet te maken met:
- het accorderen van het formulier ‘Toestemmingverklaring informatie delen huisarts/verwijzer’;
- het accorderen van de Algemene Voorwaarden van Human Concern;
- het aanvullen van eventuele nog ontbrekende stukken bij de verwijzing (zie stap 1);
- het invullen van vragenlijsten van Human Concern via het programma QuestManager.
Stap 3
Wij nemen telefonisch contact met je op om de intake te starten (intakeronde 1) en vast te kunnen stellen of een behandeling bij Human Concern geschikt is voor jou. Het kan zo zijn dat een tweede intakeronde 1 nodig is om tot een definitieve beoordeling te kunnen komen. Dat hoor je in jouw eerste gesprek en zo nodig wordt dan een tweede screeningsgesprek met jou ingepland 3 of 4 weken later.
Wanneer uit de intake volgt dat wij niet over de mogelijkheden of expertise beschikken om je te helpen, adviseren wij je uiteraard over andere behandelmogelijkheden. In dit geval worden alleen de kosten van de screeningsgesprekken gedeclareerd bij jouw zorgverzekeraar.
Stap 4
Indien uit de intake volgt dat behandeling bij Human Concern geschikt is voor jou, volgen er intake afspraken met jou op locatie met een arts, een regiebehandelaar en een therapeut. Zij gaan elk afzonderlijk met jou in gesprek over de verschillende aspecten van de eetstoornis, zoals eet- en compensatiegedrag en lichaamsbeleving. Ook besteden zij aandacht aan de onderliggende problematiek, psychologische problemen zoals onzekerheid, perfectionisme, trauma’s, problemen in je omgeving en je sociaal-maatschappelijk functioneren. Het is ons streven om je bij Human Concern een volledige behandeling te bieden die gericht is op duurzaam herstel. Op deze dag word je zo veel mogelijk geïnformeerd over de behandelvisie van Human Concern, over de verschillende behandelmogelijkheden en is er gelegenheid om vragen te stellen.
Tijdens deze afspraken zijn je naast betrokkenen ook welkom. Je kunt bijvoorbeeld je vader of moeder meenemen of je partner. Wij weten dat je naasten een belangrijke bijdrage kunnen leveren tijdens de behandeling en het herstel van jouw eetstoornis. Het doel van deze dag is om aan de hand van de door jou verstrekte informatie na te gaan welke behandelroute bij Human Concern passend is voor jou.
Stap 5
Het intaketeam bespreekt, samen met jou, na bovengenoemde gesprekken, tijdens het multidisciplinair overleg, hun bevindingen om te komen tot een gezamenlijk behandeladvies. Jouw wens ten aanzien van een behandeling kun je tijdens dit overleg inbrengen.
Stap 6
De Regiebehandelaar die je tijdens de intake hebt gesproken, informeert jou over het uiteindelijke behandeladvies en licht dit toe in een (telefonisch) gesprek.
Stap 7
De afdeling Planning zal contact met je opnemen om de behandeling in te plannen. Wees je ervan bewust dat afspraken worden ingepland op basis van onze beschikbaarheid. Helaas komt dit niet altijd overeen met jouw wensen. Alle ingeplande afspraken kun je terugvinden in het cliëntenportaal.
Heb je vragen voor onze afdeling Aanmelding & Intake?
Zij zijn telefonisch te bereiken tussen 09:00 en 13:00 uur op 020-2141051. Kies hierbij voor optie 1 om doorgeschakeld te worden naar Aanmelding & Intake.
Of stuur een e-mail naar aanmeldingen@humanconcern.nl.