Skip to main content
search

Belangrijke informatie omtrent vergoede zorg bij Human Concern 2024

Ben je in behandeling bij Human Concern of wil je je aanmelden voor een behandeling in 2024 en wil je weten welke zorgverzekeraar jouw behandelkosten (volledig) vergoedt? Lees dan hieronder verder.
Human Concern maakt jaarlijks afspraken met alle zorgverzekeraars over de vergoeding van behandelingen. Voor 2024 zijn wij in gesprek met de meeste zorgverzekeraars voor het tot stand komen van een zorgovereenkomst. Omdat wij verwachten dat er spoedig een overeenkomst tot stand zal komen, worden afspraken met verzekerden gewoon ingepland vanaf 1 januari 2024, met uitzondering van zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, daar gaan wij in 2024 GEEN contract mee afsluiten.

Wij hebben voor 2024 opnieuw een contract gesloten met de volgende zorgverzekeraars:

  • Menzis (Menzis, VinkVink, Anderzorg, Hema)

Human Concern is voor 2024 nog in onderhandeling met:

  • ASR (ASR, Ditzo)
  • DSW (DSW, In Twente, Stad Holland, SZVK)
  • Zilveren Kruis (Zilveren Kruis, De Friesland, FBTO, Interpolis, Pro Life, ZieZo, AON)
  • ONVZ (ONVZ, PNOzorg, VvAA, Jaaah.)
  • Caresq (Caresq: Eucare, Aevitae, Care4life)
  • VGZ (VGZ, Bewuzt, IZA, IZZ, UMC, Univé, Zekur, Besured, Promovendo, National Academic, Zorgzaam, United Consumers)
  • CZ (CZ, IZZ door CZ, Just, Nationale Nederlanden, OHRA, CZ Direct, PZP)
  • Salland zorgverzekeraar (voorheen Eno), (Salland, Hollandzorg, Zorg Direct, Eno)

Vergoeding vanuit de basisverzekering.
Vanaf 2022 wordt de prijs van de behandeling per afspraak afgerekend, dit is conform het Zorgprestatie Model. Dit houdt in dat voor elke afspraak die heeft plaatsgevonden er een factuur in rekening wordt gebracht bij jouw zorgverzekeraar. Binnen de contractafspraken met de zorgverzekeraar spreken wij voor elke type behandeling een vaste prijs af. Op deze wijze heb je als cliënt direct inzicht in de zorgkosten van jouw behandeling.

Tarieven Human Concern
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) stelt jaarlijks de maximum tarieven vast voor behandelingen binnen de Geestelijke Gezondheidszorg. 
Een overzicht van onze tarieven 2023 vind je hier.

Gecontracteerde zorgverzekeraars
Als er een zorgovereenkomst is tussen Human Concern en jouw zorgverzekeraar kan je bij ons in zorg komen en worden alle kosten vergoed. De facturen van jouw behandeling worden periodiek rechtstreeks verstuurd aan de zorgverzekeraar. In het online portaal van je zorgverzekeraar kan je deze declaraties terug vinden.

Niet-Gecontracteerde zorgverzekeraars
Als er géén zorgovereenkomst is tussen Human Concern en jouw zorgverzekeraar, moet je (een gedeelte van) de kosten zelf betalen. Je ontvangt wekelijks een factuur van Human Concern welke rechtstreeks aan ons betaald moet worden binnen de gestelde betalingstermijn.

Deze factuur kun je bij jouw zorgverzekeraar ter declaratie aanbieden. Afhankelijk van jouw type polis en vergoeding ontvang je een gedeeltelijke of volledige vergoeding. Voor meer informatie omtrent specifieke vergoedingen verwijzen wij je naar je zorgverzekeraar.

Budget en zorgplafonds
Als een zorgaanbieder een contract afsluit met een zorgverzekeraar, worden de kosten van de behandeling conform prijsafspraken vergoed. Binnen de overeenkomsten is er meestal sprake van een zorgplafond (ook wel omzetplafond). Een omzetplafond is een maximumbudget dat een zorgaanbieder door de zorgverzekeraar toegewezen krijgt om te besteden in een kalenderjaar. Dit betekent dat er een beperking is in het aantal cliënten dat Human Concern in een kalenderjaar in behandeling kan nemen. Zodra het omzetplafond bereikt is, kan Human Concern in het betreffende jaar geen nieuwe cliënten in behandeling nemen. In dat geval krijgt Human Concern voor de behandeling geen vergoeding meer van de zorgverzekeraar. Indien jij hiermee te maken krijgt en je niet in behandeling kunt vanwege het zorgplafond kun je je melden bij de afdeling ‘zorgbemiddeling’ van je zorgverzekeraar.

Eigen Risico
Voor 2024 is het wettelijk verplicht eigen risico vastgesteld op 385 euro. Ben je in behandeling bij Human Concern is het verstandig om het eigen risico zo laag mogelijk te houden. Informeer hier goed naar bij het afsluiten van een zorgverzekering.

Ben je van plan om over te stappen van zorgverzekeraar?
Zeg dan direct je huidige verzekering op (in ieder geval uiterlijk 31 december 2024). Na opzegging heb je nog tot 31 januari 2025 de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten.

*Alhoewel wij ons best hebben gedaan de informatie zo zorgvuldig mogelijk te verzamelen, kunnen hieraan geen rechten worden ontleend.

Bijgewerkt: 10-01-2024

Eetstoornis bij mannen

Gecontracteerde zorgverzekeraars

Budget en zorgplafonds

Als een zorgaanbieder zoals Human Concern een contract afsluit met een zorgverzekeraar, worden de kosten van je behandeling conform prijsafspraken vergoed. Binnen de overeenkomsten is er meestal sprake van een zorgplafond (ook wel Omzetplafond). Een omzetplafond is een maximumbudget dat een zorgaanbieder (in dit geval Human Concern) door de zorgverzekeraar toegewezen krijgt om te besteden in een kalenderjaar. Dit betekent dat er een beperking is in het aantal cliënten dat Human Concern in een kalenderjaar in behandeling kan nemen. Zodra het omzetplafond bereikt is, kan Human Concern in het betreffende jaar geen nieuwe cliënten in behandeling nemen. In dat geval krijgt Human Concern voor de behandeling geen vergoeding meer van de zorgverzekeraar. Indien jij hiermee te maken krijgt en je niet in behandeling kunt vanwege zorgplafond kun je je melden bij de afdeling ‘zorgbemiddeling’ van je zorgverzekeraar.

Rechtstreeks en volledig betaald?
Wil je voorkomen dat je de rekening zelf moet voorschieten en er zeker van zijn dat je behandelkosten door je zorgverzekeraar vergoed worden?

Kies dan een polis bij een zorgverzekeraar waar Human Concern een contract mee heeft afgesloten. Je betaalt dan alleen het eigen risico zelf.

Close Menu