Voedingsbegeleiding

Human Concern gelooft dat herstellen van een eetstoornis mogelijk is met de juiste behandeling. Om te zorgen dat je van een eetstoornis duurzaam kunt herstellen, is vooral een ding belangrijk. Namelijk dat de héle eetstoornis wordt aangepakt. De primaire focus binnen Human Concern ligt daarom niet op eten en gewicht. Verstoord eetgedrag en/of een ongezond gewicht zijn de symptomen en niet de oorzaken van de eetstoornis. Dat betekent echter niet dat we binnen de behandeling geen aandacht besteden aan de symptomen. Sterker nog, we vinden óók dat het normaliseren van eetgedrag en gewicht een wezenlijk onderdeel is van duurzaam herstel. Want verstoord eetgedrag kan de eetstoornis in stand houden, ook al heb je aan de oorzaak gewerkt.

Home » Voedingsbegeleiding
Voedingsbegeleiding bij behandeling voor eetstoornissen

Voedingsbegeleiding bij Human Concern

Bij Human Concern zijn we van mening dat de onderliggende oorzaken én de symptomen van de eetstoornis hand in hand moeten worden aangepakt. Soms denken cliënten, of willen ze denken, dat we bij Human Concern geen aandacht besteden aan eten en gewicht en alleen maar kijken naar de functies en onderliggende problematiek van de eetstoornis. Dit voelt misschien als een opluchting, maar alleen daarmee zouden we blijvend herstel, waar we in geloven, niet serieus nemen en niet bereiken. Tijdens de behandeling ga je op een praktische manier werken aan verschillende elementen rondom eten, gewicht en compenseren. Dit zijn elementen die ervoor zorgen dat eten (weer) gezellig, prettig en lekker kan zijn, zoals:

  • Het opnieuw leren proeven, ruiken en genieten van eten. En hiermee ervaren dat volwaardige voeding een belangrijke bijdrage levert aan je gezondheid, zowel lichamelijk als psychisch;
  • Opnieuw leren luisteren naar de signalen vanuit je lichaam: het ontdekken wanneer je genoeg gegeten en gedronken hebt of nog honger of dorst hebt, en aanvoelen waar je precies trek in hebt;
  • Leren omgaan met alle informatie die er te vinden is over voeding, voedingshypes en nieuwe voedselsystemen, en leren wat normale hoeveelheden eten en drinken zijn;
  • Ervaren dat variatie in je voeding aanbrengen heel prettig is en ook ervaren dat regelmatig iets lekkers (misschien in jouw ogen: iets ongezonds) nemen normaal is en dat dit niet direct je lichaamsgewicht beïnvloedt;
  • Vertrouwen en respect krijgen voor je lichaam;
  • Leren wat de gevolgen van braken, laxeren en/of overmatig bewegen zijn voor je lichaam;
  • Afbouwen en uiteindelijk stoppen met braken, eetbuien, lijnen en/of overmatig bewegen;
  • Het herstellen van je gewicht naar je eigen natuurlijke gewicht en het accepteren van je lichaam met alles erop en eraan.

Werken aan een gezond eetpatroon en gewicht

Gezond eten op een ‘normale’ manier houdt in dat je evenwichtig en volwaardig eet en drinkt. Je maakt hierbij gebruik van producten die je voorzien in de behoefte aan alle voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitamines, mineralen en dergelijke. Je dient er rekening mee te houden dat deze voeding voldoet aan de specifieke individuele behoeftes die niet altijd voor iedereen gelijk zijn. Het is belangrijk dat je gaat inzien dat gezonde voeding bijdraagt aan je gezondheid, zowel nu als in de toekomst. Daarnaast betekent gezond omgaan met voeding ook dat je geen lijstjes meer hanteert met ‘verboden’ voedingsmiddelen en vrijheid in keuzes ontwikkelt. Een ritme en variatie in je eetpatroon zijn eveneens onderdelen van ‘normaal eten’. Samen met jou gaan we op zoek naar hoe jouw eetpatroon eruitziet. Wanneer je weer gaat eten en drinken volgens jouw natuurlijke behoefte, bereik je een voor jouw lichaam passend en normaal gewicht en wordt dit gewicht gehandhaafd. Echter, zo lang er sprake is van ondergewicht of overgewicht zullen er aan de voeding en/of hoeveelheid lichaamsbeweging eisen gesteld worden om het gezonde gewicht te kunnen bereiken. De weg naar een normaal eetpatroon is niet voor iedereen hetzelfde, bij de een zal het langer duren dan bij de ander. Die tijd nemen we bij Human Concern. Tenzij dit medisch onverantwoord is, bijvoorbeeld omdat er afwijkingen zijn in het bloedbeeld, die worden veroorzaakt door een ondervoede situatie of omdat er afwijkingen zijn op het ECG (hartfilmpje).

Voedingsbegeleiding bij behandeling voor eetstoornis

Wat kun je verstaan onder een gezond gewicht?

Op het moment dat je op een gebruikelijke en gezonde manier eet en drinkt, en daarnaast een normaal gezond bewegingspatroon hebt dan zal een gezond lichaam op het natuurlijke gewicht blijven: het zogenaamde setpoint. Je eet en drinkt volwaardig en met regelmaat, niet te veel en niet te weinig, en je beweegt regelmatig maar niet teveel. Dit gewicht past bij je genetische achtergrond, bij de bouw van je lichaam en zal, tenzij genetisch anders bepaald, niet duidelijk te hoog of te laag zijn. Zolang er echter nog sprake is van ondergewicht of overgewicht, zullen er aan je voeding en/of je hoeveelheid lichaamsbeweging nog eisen moeten worden gesteld om dit gezonde (setpoint) gewicht te kunnen bereiken.

Voedingsbegeleiding in de behandeling

Bij Human Concern wordt voedingsbegeleiding standaard aangeboden bij de behandeling. Ons multidisciplinaire team indiceert voorafgaand aan je behandeling, tijdens de intakefase, of voedingsbegeleiding voor jou nodig is. Het is ook mogelijk dat voedingsbegeleiding in een later stadium aan je behandeling wordt toegevoegd, als blijkt dat dit gewenst is. Bij Human Concern behandelen wij op maat en proberen we zo goed mogelijk samen met jou te kijken naar wat jij nodig hebt.

Veel mensen met een eetstoornis, zowel boulimia als anorexia of Binge Eating Disorder, zijn bang dat zij zullen blijven aankomen of afvallen, en dat dit niet meer zal stoppen, wanneer zij weer normaal gaan eten. Dat is niet waar. Wanneer je immers op een voor jou passend gewicht bent gekomen, dan kunnen de eventuele aanvullende maatregelen in je voeding vervallen en keer je terug naar een voor jou normaal eetpatroon zonder die aanpassingen. Je lichaam krijgt de kans om tot rust te komen en vindt haar eigen balans. Wanneer het lichaam weer in balans is, zal zij steeds terugkeren naar dat punt, ook wel jouw ‘setpoint’ genoemd. Zelfs als je keer wat meer of minder eet. Wanneer je dat gaat merken, groeit je vertrouwen in je lichaam. Regelmatig, gevarieerd en volwaardig eten is de truc: jezelf ook op dit gebied goed verzorgen en je lijf tevreden stellen en niet tekort doen!

Joke van ScheersDiëtist bij Human Concern